نقش توسعه شبکه های اجتماعی بر تغییر هویت فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان
محورهای موضوعی : مفاهیم نوین اثرگذار بر یادگیری بزرگسالانبی بی سادات میراسماعیلی 1 , محسن عامری شهرابی 2 , عیسی عابدی خلیلی 3 , الهام محمد اسمعیلی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دانشگاه ازاد اسلامی
3 - دانشگاه ازاد اسلامی
4 - دانشگاه ازاد اسلامی
کلید واژه: شبکه های اجتماعی, هویت فرهنگی, هویت اجتماعی, توسعه,
چکیده مقاله :
شبکههاي اجتماعی مجازی در ایران به علت کمرنگ بودن کارکردهای اقتصادی و تجاری آن، فضایی بیشتر با رنگ و بوی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. کاربران ایرانی خصوصا جوانان به علت موانع و محدودیت های موجود در شرایط عینی و ذهنی زندگی خود و در راستای فرار از فشارهای الزام آور هنجارهای اجتماعی موجود در گسترش تعاملات اجتماعی با دیگرانی که امکان برقراری کنش متقابل با آنان در دنیای واقعی بسیار نادر یا پرهزینه است و در پی جبران فقدان جامعه مدنی گسترده، حوزه عمومی مستقل از دولت و کمرنگ بودن گسترده مشارکت اجتماعی برای آنان در دنیای واقعی و برای دستیابی و تامین نیازهای باقیمانده خود در دنیای واقعی و همچنین به دنبال کسب تجربههای جدید و فرصتهای بیشتر به فضای مجازی روی میآورند و زیستن در این فضا را بطور نیمه فعال یا فعال تجربه میکنند؛.بنابراين ما در این تحقیق به بررسي نقش شبكههاي اجتماعي مجازي بر هويت فرهنگي و اجتماعی دانشجويان پرداختيم و سوال اصلی این است که آیا شبکه های اجتماعی بر تغییر هویت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان نقش دارند؟ بنابراین متغیرهای هویت اجتماعي، هويت فرهنگي، هويت ديني، حافظه فرهنگي و تاریخی، جغرافیایی فرهنگي، خط و زبان فارسي، ميراث فرهنگي را مورد بررسی قرار داديم از روش پیمایشی استفاده كرديم و جامعه آماری دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي دماوندبود و حجم نمونه براساس فرمول كوكران 337 نفر براورد شد. ابزار اندازهگیری و پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس ضریب آلفای کرونباخ اعتبار آن 811/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد و نتایج به دست امده از ازمون فرضیات و تحلیل رگرسیونی این بود که بین استفاده از شبکه های اجتماعی و تغییر هویت فرهنگی و هویت اجتماعی دانشجویان رابطه معنا داری وجود دارد
Virtual social networks in Iran, due to the lack of economic and commercial functions, is a space with more cultural, social and political colors and smells. Iranian users are very rare or costly due to the obstacles and limitations in the objective and subjective conditions of their lives and in order to escape from the compelling pressures of social norms in expanding social interactions with others with whom it is possible to interact with each other in the real world. Following the loss of a broad civil society, the public sphere independent of the state and the widespread decline of social participation for them in the real world and to achieve and meet their remaining needs in the real world and also seek new experiences and more opportunities in cyberspace. Living in this space is half a f Al or active experience ;. In this study, we examined the role of virtual social networks on students' cultural and social identities. The main question is whether social networks play a role in changing students' cultural and social identities? Therefore, we examined the variables of social identity, cultural identity, religious identity, cultural and historical memory, cultural geography, Persian script and language, cultural heritage, used the survey method and the statistical population of students was Damavand Islamic Azad University. Kokran's formula was estimated at 337. The measurement tool and the researcher-made questionnaire were estimated to be 0.811 based on Cronbach's alpha coefficient. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the research data and the results obtained from the hypothesis test and regression analysis were that there is a significant relationship between using social networks and changing students' cultural identity and social identity.
1. آشنا، حسام الدین. و روحانی، محمدرضا. 1389. هویت فرهنگی ایرانیان: از رویکردهای نظری تا مولفه های بنیادی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره 3، شماره 4.
2. ابوالحسنی، سیدرحیم. 1387. مولفه های هویت ملی با رویکردی پژوهشی. فصلنامه سیاست، مجله حقوق و دانشکده علوم سیاسی، دوره 38، شماره 4.
3. آنتاديوپ، (1361)، هويت فرهنگي، پيام يونسكو، شماره 149.
4. اسلامي ندوشن،م. (1370)، جام جهانبين، تهران: جامي.
5. اسميت، ف. (1383)، درآمدي بر نظريه فرهنگي، مترجم: حسن پويان، تهران: دفتر پژوهشهاي فرهنگي.
6. اشتريان. ك. سياست هويت، ملاكها و معيارهاي هويت.
7. ايزوتسو، ث. (1381)، خدا و انسان در قرآن، مترجم: احمد آرام، تهران: سهامي انتشار.
8. احمدی، حمید (1389). بنیادهای هویت ملی ایرانی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
9. اعرافي، عليرضا ، بهشتي، محمد، فقيهي، علي نقی و مهدي ابوجعفري (1306) اهداف تربيت از ديدگاه اسلام، تهران، سمت.
10. اکبری، محمد علی (1388). دولت و هویت اجتماعی در ایران معاصر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
11. آلپورت، گوردون (1388). رشد شخصیت . ترجمه فاطمه افتخاری، تهران: سیمرغ.
12. بروگمن، برون (1389)، درآمدي بر سرمايه اجتماعي ، ترجمه خليل ميزايي تهران .انتشارات جامعه شناسان.
13. بصیریان جهرمی، حسین، رسانه های اجتماعی ابعاد و ظرفیت ها، تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، 1392.
14. بیات، قدسی، شبکه های اجتماعی مجازی در جامعه شبکه ای زمینه ها، ویژگی ها و کاربردها، تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، 1392، ص45.
15. بيرو، آ. (1370)، فرهنگ علوم اجتماعي، مترجم باقر ساروخاني، تهران: مؤسسه كيهان.
16. بشیر، حسن، افراسیابی، محمد صادق، کارکرد رسانه های اجتماعی در ایران، فصلنامه رسانه، سال بیست و یکم. 1389، شماره 3 و 4. ص 7
17. پیر محمدیانی، روجیار، محمدی شهریاتر، نقش تجارت اجتماعی بر رفتار و تصمیم گیری خرید مشتریان ، مجموعه مقالات همایش تخصصی بررسی ابعاد شبکه های اجتماعی، تهران، 1392، ص 580.
18. توسلي، خ. (1383)، تحليلي از انديشه پير بورديو درباره فضاي منازعهآميز اجتماعي و نقش جامعهشناسي، نامه علوم اجتماعي، شماره 24.
19. ثاقفر و ديگران، (1383) ايران، هويت، مليت، قوميت، تهران: مؤسسه تحقيقات و توسعه علوم انساني.
20. جردن، ث، روانتري، ل. (1380)، مقدمهاي بر جغرافياي فرهنگي مترجمان: تولايي و سليماني، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
21. تافلر، آلوین. 1372. شوک آینده. ترجمه حشمت الله کامرانی. تهران: نشر گلشن.
22. تافلر، آلوین. 1363. موج سوم. ترجمه شهیندخت خوارزمی. تهران: نشر نو.
23. دارابی، علی. 1390. درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران.
24. جعفريان. ر. (1383) مسئله سنت و تجدد و تأثير آن بر هويت ايراني، در مير محمدي، داوود، گفتارهايي درباره هويت ملي در ايان. تهران: مؤسسه مطالعات ملي.
25. جهانشاهی، امید، تأثیر رسانه های اجتماعی بر خبرنگاری، تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، 1392. ص135.
26. جهانشاهی، امید. تأثیر رسانه های اجتماعی بر خبرنگاری. تهران، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، 1392، ص 135.
27. حاجی خیاط، علیرضا (1388). تبیین ابعاد هویت، ویژه نامه دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد. ج چهارم، ش اول.
28. حاجیانی، ابراهیم (1388). تحلیل جامعه شناختی هویت ملی در ایران، تهران: موسسه مطالعات ملی.
29. خدايار محبی، منوچهر، بنياد دين و جامعه شناسي ، تهران، انتشارات كتابفروشي زواره، بي تا.
30. چلبي،م (1375) جامعه شناسي نظم، تهران: نشر ني.
31. خانيكي، ه (1383)، هويت و گفتمانهاي هويتي در ايران، در عليخاني، علي اكبر، هويت در ايران، تهران: پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاد دانشگاهي.
32. داوري اردكاني، ن (1386)، نمادهاي هويت ايراني و زبان فارسي، فصلنامه مطالعات ملي، شماره 30.
33. دارنلي، جيمز و جان ، فدر ، 1384، جهان شبكه اي ، ترجمه نسرين امين دهقان و مهدي محامي، تهران: : نشر چاپار.
34. دلاور، علی. (1368). روش¬های تحقیق در روان¬شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
35. دلاور، علی. (1377). روش تحقیق در روان¬شناسی و علوم تربیتی. تهران: انتشارات ویرایش.
36. دوران، بهزاد. (1388). هویت، رویکردها و نظریه ها در مبانی نظری هویت و بحران به اهتمام علی اکبر.
37. دادگران، سید محمد. مبانی ارتباط جمعی، تهران انتشارات فیروزه، 1382.
38. دیباجی، سمیرا، 1391، توهین در فضای مجازی. مجله ره آورد نور، تابستان 1391، سال یازدهم، شماره 39.
39. رجايي، ف، (1383)، مشكل هويت ايرانيان امروز ايفاي نقش در عصر يك تمدن و چند فرهنگ، تهران: نشر ني.
40. رواساني، ش. (1380) زمينههاي اجتماعي هويت ملي. تهران: مركز بازشناسي اسلام و ايران.
41. روحالاميني، م. (1379) زمينه فرهنگشناسي، تهران: انتشارات عطار.
42. روشه، گي (1376)، امعه شناسي تالكوت پارسونز، مترجه عبدالحسين نيكمهر، تهران: مؤسسه فرهنگي انتشاراتي تبيان.
43. رسولی، محمد رضا، مرادی، مریم، 1391، میزان مشارکت دانشجویان ارتباطات در تولید محتوای رسانه های اجتماعی. فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، سال سیزدهم، شماره نوزدهم.
44. رایف، دانیل. لیسی، استفن. و فیکو، فردریک جی. 1381. تحلیل پیام های رسانه ای: کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق. ترجمه مهدخت بروجردی علوی. تهران: انتشارات سروش.
45. رضایی قادی، خدیجه. 1391. بررسی تأثیر اینترنت بر هویت ملی: مطالعه موردی جوانان شهر تهران. رساله دکترای رشته بررسی مسائل اجتماعی ایران. تهران: واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی.
46. سروش، ع. (1377)، رازداني و روشنفكري و دينداري. تهران: مؤسسه فرهنگي صراط.
47. سريعالقلم، م. (1383)، پارادوكس هويت در ايران، تقابل ليبراليسم و اسلام، در عليخانهي، علي اكبر، هويت در ايران، تهران پژوهشكده علوم انسانيو اجتماعي جهاد دانشگاهي.
48. سريع القلم، م. (1383)، مفهوم شناسي هويت ملي ، در مير محمدي، داوود گفتارهايي درباره هويت ملي در ايران. تهران: مؤسسه مطالعات ملي.
49. سليمي، ح، (1379)، فرهنگگرايي، جهاني شدن و حقوق بشر. تهران: دفتر مطالعات سياسي و بينالمللي.
50. سليماني پور، روح الله، 1389، شبكههاي اجتماعي ، فرصت ها و تهديدها، فصلنامه، رهاورد نور، سال نهم، ش 48، تابستان ، ص 20-14.
پ) فهرست منابع انگليسي و اینترنتی:
1. Bhugra, D,& Becker.M. (2005) “Migration, Cultural Bereavement and Cultural Identity” 18 – 24.
2. Brown, R. (1996) “Social Identity” in A. Kuper and J.Kuper, The Social Science Encyclopedia, New York: Rouledge.
3. Crang, M. (1998) Culnural Geography. London: Routledge.
4. Giddens. A. (1984) The Conctiution of Socienty: Outline of the Theory of Struchuarion. Cambridge. Polity.
5. Edensor, T. (2002) National Identing, Pupular Culrave and Everyday Life.
6. Smith, Anthony S, (1991) National Ldentity London: Penguine Books.
7. Taguchi, T. )2006( Welsh Nationalism and Culural Idintity Journal of Culture and Informaion science. 1-7.
8. Unesco, (2007) “The 2009 Unesco Framework for Cultural Statiotics “ Unesco Institute for Statistics First Edition, Monteral.
9. Vezzoni, C (2007)Components of National Identity. Milan: University of Milan.
10. http://anti666.ir/forum/Thread
11. http://www.aftabir.com/articles/view/applied_sciences/social_science/c12c121075851
12. http://www.aftabir.com/articles/view/politics/iran/c1_1380345059p1.php.
13. http://www.bashgah.net/fa/category/show/56530.
14. http://www.bashgah.net/fa/category/show/56527
15. http://citizenship.blogfa.com/post-7.aspx
16. http://hogr.blogfa.com/post/137 habibi@webmagonline.ir
17. http://www.khorasanzameen.net/php/read.php?id=1198
18. http://rasekhoon.net/article/show/148651
19. http://www.ssmt.ir/view/17535
20. https://sites.google.com/site/mojtabamazlum/identity