• صفحه اصلی
  • محورهای موضوعی
  • لیست مقالات موضوع بکارگیری الگوهای توسعه سرمایه های انسانی در توسعه توانمندی های سرمایه های انسانی

لیست مقالات موضوع بکارگیری الگوهای توسعه سرمایه های انسانی در توسعه توانمندی های سرمایه های انسانی


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - الگوی علی ارتباط توانمندسازی شناختی کارکنان با کیفیت زندگی کاری و جامعه پذیری سازمانی با نقش میانجی یادگیری سازمانی
      اکبر امراهی داود قرونه
      پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی بین توانمندسازی شناختی با کیفیت زندگی¬کاری و جامعه¬پذیری سازمانی با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه انجام شده¬است. به این منظور 123 نفر از کارکنان با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه¬ای متناسب با ح چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی بین توانمندسازی شناختی با کیفیت زندگی¬کاری و جامعه¬پذیری سازمانی با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه انجام شده¬است. به این منظور 123 نفر از کارکنان با توجه به دانشکده محل خدمت به صورت طبقه¬ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده¬ها به¬طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده¬های پژوهش از چهار پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی¬کاری بر پایه مدل ریچارد والتون (1973) و جامعه‌پذیری سازمانی بر اساس مدل تائورمینا (1997) و توانمندسازی شناختی بر اساس مدل توماس و ولتهوس (1992) و یادگیری سازمانی بر اساس مدل نیف (2001)، استفاده شده¬است. داده¬های تحقیق با استفاده از الگو‌يابي معادلات ساختاري (PLS) تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان دادند که کیفیت زندگی¬کاری و جامعه¬پذیری سازمانی اثر مستقیم و معنی¬دار بر توانمندسازی شناختی ندارند. اثر مستقیم کیفیت زندگی¬کاری و جامعه¬پذیری سازمانی بر یادگیری سازمانی معنی¬دار است. اثر غیر مستقیم کیفیت زندگی¬کاری و جامعه¬پذیری سازمانی بر توانمند¬سازی شناختی معنی¬دار است. بر اساس نتایج این پژوهش، تمركز بر نقش واسطه¬اي یادگیری سازمانی در تبیین، پیش¬بینی و افزایش توانمندسازی شناختی کارکنان امری مهم و مؤثر در سازمان¬ها می¬باشد. جزييات مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - اثر مدیریت استعداد آینده محور بر کشف مسیر شغلی دانشجویان پزشکی: تحلیل نقش میانجی معماری دانش سازمانی
      رضا  سپهوند محمدامین  آئینی
      انتخاب مسیر شغلی صحیح به دلیل اهمیت آن در زندگی کاری و شخصی، رضایت، انگیزه، پیشرفت و توسعه، بهره‌وری فردی و سازمانی، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های کارکنان و مدیران سازمان¬ها است. با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت استعداد آینده محور بر کشف مسیر شغلی با چکیده کامل
      انتخاب مسیر شغلی صحیح به دلیل اهمیت آن در زندگی کاری و شخصی، رضایت، انگیزه، پیشرفت و توسعه، بهره‌وری فردی و سازمانی، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های کارکنان و مدیران سازمان¬ها است. با توجه به این مطلب هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت استعداد آینده محور بر کشف مسیر شغلی با در نظر گرفتن نقش میانجی معماری دانش سازمانی است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماري تحقیق، کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 278 نفر برآورد گردید که این افراد به روش نمونه¬گیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به‌منظور بررسی و آزمون فرضیه‌های پژوهش، از مدل معادلات ساختاري و از طریق نرم‌افزار لیزرل استفاده‌شده است. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که مدیریت استعداد آینده محور دو متغیر معماری دانش سازمانی و کشف مسیر شغلی را به‌طور مثبت و معناداری تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌علاوه، معماری دانش سازمانی بر کشف مسیر شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نهایتاً نقش میانجی معماری دانش سازمانی در تأثیر مدیریت استعداد آینده محور بر کشف مسیر شغلی مورد تأیید قرار گرفت. جزييات مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی (مطالعه ‏موردی: پژوهشگاه صنعت نفت)‏
      ابراهیم رجب پور
      با توجه به نقش کارکنان دانشی در سازمان¬های دانش¬محور و نیز اهمیت انگیزش این گروه از کارکنان در ارتقای اثربخشی و ‏بهره¬وری سازمان؛ هدف اصلی تحقیق، شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی و ارائه الگویی برای ‏بهبود آن در پژوهشگاه صنعت نفت است. پس از مر چکیده کامل
      با توجه به نقش کارکنان دانشی در سازمان¬های دانش¬محور و نیز اهمیت انگیزش این گروه از کارکنان در ارتقای اثربخشی و ‏بهره¬وری سازمان؛ هدف اصلی تحقیق، شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی و ارائه الگویی برای ‏بهبود آن در پژوهشگاه صنعت نفت است. پس از مرور ادبیات تحقیق و بهره¬گیری از نظرات خبرگان، مدل نهایی پژوهش آماده ‏شد. اين پژوهش به لحاظ شيوه انجام كمي؛ از نظر جهت¬گيري، كاربردي و از حیث استراتژي، پيمايشی است. جامعه آماری ‏پژوهش، مدیران، اعضای هیأت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت می¬باشند. برای رتبه¬بندی عوامل شناسایی شده از ‏تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی و با نظرسنجی از خبرگان استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین ‏عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی به ترتیب اولویت عبارتند از: کمبود فرصت¬های پیشرفت و ارتقاء؛ فقدان کارهای ‏چالش¬برانگیز؛ کمبود آزادی عمل و استقلال؛ فرآیند ارزیابی عملکرد نامشخص کارکنان؛ پایین بودن حقوق و مزایا؛ عدم حمایت ‏مدیریتی؛ نبود ارتباطات مستقیم با مدیر؛ و همکاران راحت¬طلب می¬باشند.‏ جزييات مقاله