فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بازطراحی ارزشیابی و اثربخشی در نظام آموزش و توسعه بانک¬های خصوصی: پیشنهاد یک الگوی یکپارچه
دکتر علی دانا محمدرضا نیلی احمدآبادی خدیجه علی آبادی علی دلاور محمدعلی دهقان دهنویپژوهش حاضر با هدف بررسی نظام ارزشیابی و اثربخشی موجود در بانک¬های خصوصی به منظور تدوین الگوی یکپارچه ارزشیابی و اثربخشی آموزشی در بانک¬های خصوصی انجام پذیرفت. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده¬ها آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتو چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی نظام ارزشیابی و اثربخشی موجود در بانک¬های خصوصی به منظور تدوین الگوی یکپارچه ارزشیابی و اثربخشی آموزشی در بانک¬های خصوصی انجام پذیرفت. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده¬ها آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از طرح پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان و مدیران واحد آموزش و توسعه بانک¬های خصوصی و متخصصان آموزش و توسعه بودند که به دو صورت غیرتصادفی از نوع هدفمند و تصادفی از نوع ساده به اقتضای پژوهش، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده¬ها از مصاحبه نیمه¬ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارهای مورد استفاده در پژوهش مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده¬های بدست آمده از روش تحلیل محتوای کیفی به روش گرانهیم و لاندمن و آزمون T تک نمونه¬ای استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که نظام ارزشیابی و اثربخشی موجود در بانک¬های خصوصی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و به صورت منسجم، سازمان¬یافته و یکپارچه انجام نمی شود. همچنین یافته ها نشان داد می¬توان مولفه¬های الگوی یکپارچه ارزشیابی و اثربخشی آموزش و توسعه را در 8 طبقه اصلی طبقه بندی کرد. و در نهایت نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از منظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - بررسی رابطه بین انتقال مهارت های مدیریتی و جانشین پروری با نقش میانجی مربیگری در شرکت فولاد مبارکه اصفهان
دکتر ایرج سلطانی نويد ايزدي الهام احساني فريدهدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین انتقال مهارتهای مدیریتی به زیردستان و جانشین پروری با توجه به نقش میانجی مربیگری در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شد. روش: این مطالعه به صورت توصیفی-همبستگی در سال 1398 انجام شد و جامعه آماري آن شامل 432 نفر از مدیران، معاونی چکیده کاملهدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطه بین انتقال مهارتهای مدیریتی به زیردستان و جانشین پروری با توجه به نقش میانجی مربیگری در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام شد. روش: این مطالعه به صورت توصیفی-همبستگی در سال 1398 انجام شد و جامعه آماري آن شامل 432 نفر از مدیران، معاونین، روسا و سرپرستان شرکت فولاد مبارکه بودند كه حجم نمونه از طریق جدول مورگان 205 نفر به دست آمد و نمونهها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته با تعداد 76 سؤال بود که فرضیه ها پس از روایی محتوایی، صوری و سازه (به روش تحلیل عامل تاییدی) و پایایی (به روش آلفای کرونباخ88/0) با روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزارهای SPSS و SmartPLS 2.0.M3 تحلیل شد. یافته ها: بر اساس نتايج به دست آمده بین انتقال مهارتهای مدیریتی (فنی، ادراکی، انسانی و حرفهای) و جانشین پروری رابطه معناداری دیده شد همچنین بین انتقال مهارتهای مدیریتی و مربیگری و بین جانشین پروری و مربیگری رابطه معناداری وجود داشت. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - بررسی تأثیر طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) بر فرصت برابر آموزش و خودشکوفایی تحصیلی دانشآموزان
محبوبه سلیمان پورعمران علی اصغر تالهیهدف کلی پژوهش حاضر "بررسی تأثیر طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) بر فرصت برابر آموزش و خودشکوفایی تحصیلی دانشآموزان متوسطه" است. پژوهش علی مقایسهای، از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کلاس پنجم شهرستان شیروان سال چکیده کاملهدف کلی پژوهش حاضر "بررسی تأثیر طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) بر فرصت برابر آموزش و خودشکوفایی تحصیلی دانشآموزان متوسطه" است. پژوهش علی مقایسهای، از نظر روش و ماهیت، از نوع توصیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان کلاس پنجم شهرستان شیروان سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 2550 نفر که طرح شهاب را نگذراندهاند و دانشآموزان کلاس ششم به تعداد 2100 نفر که طرح شهاب را گذراندهاند و نمونه آماری با استفاده از جدول گرجسی- مورگان به ترتیب برابر 334 و 325 نفر به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده¬های این پژوهش توسط دو پرسشنامه فرصت برابر آموزش جوانمرد (1393) و خودشکوفایی تحصیلی اهواز (1387) جمع¬آوری شده است که روایی آنها از نوع صوری و محتوایی بود و مورد تائید اساتید قرار گرفت و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (71/0) و (87/0) برآورد گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از (جدول توزیع فراوانی، نمودار، میانگین، انحراف معیار و محاسبه شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و در بخش آمار استنباطی از روش آزمون T با استفاده از نرمافزار آماری spss21 استفاده شد. نتایج نشان داد که با اطمینان 99 درصد، طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) بر فرصت برابر آموزش و خودشکوفایی تحصیلی در دانشآموزان پایه ششم شهرستان شیروان که این دورهها را گذراندهاند تأثیرگذار بود. میتوان نتیجه گرفت که هدایت همه استعدادهای برتر میتواند گام مهمی در جهت فرصت برابر آموزش و خودشکوفایی تحصیلی باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - برآورد نمره کانونهای ارزیابی مبتنی بر مفهوم ریسک و تمایزات میانفردی
امیر آذرفر محمدمهدی علیشیری حسین صفری علی عبادیاز جمله روشهای مورد استفاده برای سنجش و ارزیابی کارکنان، استفاده از کانون ارزیابی است. کانونهای ارزیابی معمولا از روایی مناسبی در سطح ابزار برخوردار هستند اما در سطح مدل برآورد نمره نهایی کانونهای ارزیابی، ضعفهایی وجود دارد. این پژوهش به طراحی ارائه روشی به منظور بر چکیده کاملاز جمله روشهای مورد استفاده برای سنجش و ارزیابی کارکنان، استفاده از کانون ارزیابی است. کانونهای ارزیابی معمولا از روایی مناسبی در سطح ابزار برخوردار هستند اما در سطح مدل برآورد نمره نهایی کانونهای ارزیابی، ضعفهایی وجود دارد. این پژوهش به طراحی ارائه روشی به منظور برآورد نمره نهایی کانونهای ارزیابی مبتنی بر مفهوم ریسک و با در نظر گرفتن تفاوتهای میان فردی است. برای این منظور از دادههای کانون ارزیابی 800 نفر از مدیران کشور استفاده شده است. در این پژوهش نه مدل متفاوت طراحی و ارزیابی شده و در نهایت مدلی که کمترین میزان خطا را دارا بوده است، به عنوان مدل منتخب ارائه شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - عوامل حیاتی اثرگذار برگزینش سرمایههای انسانی سازگار با انقلاب صنعتی نسل چهارم با استفاده از روش DEMATEL فازی
محمدامین آئینیپژوهش حاضر هدفی سه وجهی دارد که عبارتاند از: اول، شناسایی معیارهای جدید برای انتخاب کارکنان در محیط صنعتی نسل چهارم. دوم؛ اولویتبندی و مشخص کردن روابط علی بین این معیارها. سوم، کمک به ادبیات مدیریت عملیات با تمرکز بر روند استخدام و حمایت از فعالیتهای منابع انسانی با چکیده کاملپژوهش حاضر هدفی سه وجهی دارد که عبارتاند از: اول، شناسایی معیارهای جدید برای انتخاب کارکنان در محیط صنعتی نسل چهارم. دوم؛ اولویتبندی و مشخص کردن روابط علی بین این معیارها. سوم، کمک به ادبیات مدیریت عملیات با تمرکز بر روند استخدام و حمایت از فعالیتهای منابع انسانی با توجه به معیارهای مرتبط با صنعت نسل چهارم. نوع پژوهش حاضر، كاربردی و ازنظر روش تحقیق توصیفی- علی و در شرکتهای دانشبنیان با تکنولوژی پیشرفته انجامشده است. جامعه آماری شامل 5 نفر از کارشناسان شرکتهای مربوطه بوده که مسئولیت انجام تحول در جهت سازگاری با انقلاب صنعتی نسل چهارم را در شرکت خود بر عهده داشتند. جهت اجرای تحقیق از رویکرد DEMATEL فازی استفادهشده است. بر اساس یافته¬ها، یازده عامل حیاتی اثرگذار جهت انتخاب نیروی کار در محیط صنعتی نسل چهارم شناسایی شد که مهمترین آنها به ترتیب اولویت شامل؛ توانايي برخورد با پیچیدگی و حل مسئله، تفکر در مورد فرآیندهای همپوشان و انعطافپذیری برای انطباق با نقشها و محیط کاری جدید میباشند. علاوه براین، نتایج حاکی از وجود عوامل علی، به ترتیب نزولی شامل: دانش فناوری اطلاعات و تولید فنآوری، آگاهی از امنیت فناوری اطلاعات و حفاظت از اطلاعات، توانایی برطرف نمودن بحرانهای کاری و چگونگی ترکیب دانش مربوطه و استفاده از آن در یک شغل یا فرآیند خاص میباشند. عوامل نتیجه نیز شامل؛ انعطافپذیری برای انطباق با نقشها و محیط کاری جدید، تحلیلگری و مهارت ادراک بالا، توانایی برقراری ارتباط با واسطههای جدید، توانایی برخورد با پیچیدگی و حل مسئله، تفکر در مورد فرآیندهای همپوشان، یادگیری و همکاری مداوم بینرشتهای و اعتماد به فنآوریهای جدید و آمادگی تغییر می¬باشند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی (مطالعه موردی: پژوهشگاه صنعت نفت)
ابراهیم رجب پوربا توجه به نقش کارکنان دانشی در سازمان¬های دانش¬محور و نیز اهمیت انگیزش این گروه از کارکنان در ارتقای اثربخشی و بهره¬وری سازمان؛ هدف اصلی تحقیق، شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی و ارائه الگویی برای بهبود آن در پژوهشگاه صنعت نفت است. پس از مر چکیده کاملبا توجه به نقش کارکنان دانشی در سازمان¬های دانش¬محور و نیز اهمیت انگیزش این گروه از کارکنان در ارتقای اثربخشی و بهره¬وری سازمان؛ هدف اصلی تحقیق، شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی و ارائه الگویی برای بهبود آن در پژوهشگاه صنعت نفت است. پس از مرور ادبیات تحقیق و بهره¬گیری از نظرات خبرگان، مدل نهایی پژوهش آماده شد. اين پژوهش به لحاظ شيوه انجام كمي؛ از نظر جهت¬گيري، كاربردي و از حیث استراتژي، پيمايشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران، اعضای هیأت علمی و پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت می¬باشند. برای رتبه¬بندی عوامل شناسایی شده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی و با نظرسنجی از خبرگان استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهمترین عوامل مؤثر بر کاهش انگیزش کارکنان دانشی به ترتیب اولویت عبارتند از: کمبود فرصت¬های پیشرفت و ارتقاء؛ فقدان کارهای چالش¬برانگیز؛ کمبود آزادی عمل و استقلال؛ فرآیند ارزیابی عملکرد نامشخص کارکنان؛ پایین بودن حقوق و مزایا؛ عدم حمایت مدیریتی؛ نبود ارتباطات مستقیم با مدیر؛ و همکاران راحت¬طلب می¬باشند. پرونده مقاله