لیست مقالات موضوع تئوری ها و مدل های نوین آموزش و توسعه منابع انسانی
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - واکاوی عوامل موثر بر عدم حضور فراگیران در برنامه های آموزش سازمانی و ارائه راه کارهای برون رفت
محمد کریمی ثابت دکتر هومن دوستی میلاد جوانمردیمقدمه: علیرغم توجه، حساسیت و دغدغه های زیاد متولیان یادگیری و توسعه جهت شناسایی و همکاری با اساتید خبره و نیز صرف هزینه¬های زیاد برای برگزاری دوره¬های آموزشی، نرخ مشارکت در برنامه¬های آموزشی کلاس محور پایین می¬باشد از اینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی علل غیبت فراگیران در چکیده کاملمقدمه: علیرغم توجه، حساسیت و دغدغه های زیاد متولیان یادگیری و توسعه جهت شناسایی و همکاری با اساتید خبره و نیز صرف هزینه¬های زیاد برای برگزاری دوره¬های آموزشی، نرخ مشارکت در برنامه¬های آموزشی کلاس محور پایین می¬باشد از اینرو، هدف از پژوهش حاضر بررسی علل غیبت فراگیران در دوره¬های آموزشی و ارائه راهکارهای برون رفت بوده است. روش¬کار: روش پژوهش در این مطالعه، ترکیبی(آمیخته) از نوع اکتشافی (طرح تدوین ابزار گردآوری داده ها) می باشد توضیح اینکه در توالي گردآوري داده ها ابتدا داده هاي كيفي و سپس داده هاي كمي گردآوري گردید. در بخش کیفی از روش مصاحبه عمیق و گروه کانونی استفاده گردید. و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. روایی محتوا و صوری پرسشنامه با کمک پنج نفر از صاحبنظران و اساتید حوزه آموزش مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 81/0 محاسبه گردید. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی کارکنان یکی از شرکت¬های صنعتی استان اصفهان بودند که براساس جدول مورگان 196 نفر محاسبه شد. یافته¬ها: نتایج پژوهش حاضر میزان تاثیر هر سه دسته عوامل فردی، آموزشی و سازمانی در غیبت فراگیران را بیش از حد متوسط نشان داد. همچنین، نتایج مصاحبه حاکی از آن بود که عدم ارائه تشویق، عدم پرداخت حق ماموریت و اضافه کار به ازای آموزش، عدم محاسبه امتیاز آموزشی، عدم ارتباط سوابق آموزش در دیگر نظامات منابع انسانی، حجم بالای کار، نبود مکانیزمهای انتقال یادگیری، حمایت محدود از انتقال یافته ها به واسطه نوع تفکر مدیران، مشکلات شخصی و خانوادگی از دیگر عوامل موثر بر افزایش نرخ غیبت و در نتیجه کاهش نرخ مشارکت در برنامه های آموزشی می¬باشند. نتیجه¬گیری: به زعم شرکت¬کنندگان در پژوهش عوامل سازمانی بیشترین تاثیر را بر غیبت از دوره¬های آموزشی داشته¬اند که برای رفع این مشکل لازم است در سیستم¬های حقوق و دستمزد اصلاح صورت بگیرد. همچنین، در بعد آموزشی بهبود طراحی و برنامه¬ریزی دوره¬ها ضروری می¬باشد که پیشنهاد می¬گردد از روش¬های تدریس نوین بهره¬گیری شود، کلاس¬ها با تعداد کمتر برگزار گردند و سیاست¬های نسبتا سختگیرانه در برابر عدم¬حضور در کلاس وضع شود. همچنین، در سطح فردی پیشنهاد می-شود حس تعلق به دوره¬های آموزشی در فراگیران از طریق مربیان همکار تقویت گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - اعتباریابی مدل ارزشیابی آموزشی تحقق انتظارات (ROE)
دکتر علیرضا دهقانی بیژن عبدالهی حسین عباسیان محمدرضا بهرنگیاین مقاله در پی آن است تا در راستای سیر تحول ارزشیابی آموزشی، مدل ارزشیابی آموزشی تحقق انتظارات (ROE) را اعتباریابی کند. جامعه مورد مطالعه، ذینفعان برنامههای آموزشی سازمان صداوسیما بودند که تعداد 465 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، انتخاب شدند. چکیده کاملاین مقاله در پی آن است تا در راستای سیر تحول ارزشیابی آموزشی، مدل ارزشیابی آموزشی تحقق انتظارات (ROE) را اعتباریابی کند. جامعه مورد مطالعه، ذینفعان برنامههای آموزشی سازمان صداوسیما بودند که تعداد 465 نفر از آنها با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب، انتخاب شدند. روایی محتوایی ابزار اندازهگیری مبتنی بر دیدگاه خبرگان و با فرمهای CVI و CVR و پایایی آن مبتنی بر ضریب آلفای کرونباخ به میزان 0.975 به دست آمد. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار LIZREL تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول نشان داد روابط بین همه نشانگرها با مؤلفههای مدل در سطح P<0.01 معنیدار هستند. نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم و تحلیل مسیر، ضمن برازش مدل، نشان داد 17 مورد از روابط فرض شده بین متغیرهای مختلف در سطح p<0.05 معنیدار بودند. مدل اعتباریابی شده ROE ضمن تطبیق با آخرین تحولات حوزه ارزشیابی آموزشی، نتیجهمدار و فرایندمدار است و تعریف جدیدی از مفهوم اثربخشی آموزشی را مبتنی بر انتظارات ذینفعان برنامههای آموزشی ارائه میدهد و میتواند اثربخشی برنامههای آموزشی سازمان صدا و سیما را بر مبنای انتظارات ذینفعان این سازمان ارزشیابی کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - مدل تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی ایران: رویکرد سلسلهمراتب پدیدهها
مهدی هدائی سید مهدی الوانی حمید رضا یزدانی حسن زارعی متینهدف: هدف از این مقاله چگونگی تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی ایران است. از جمله مسائل این سازمانها میتوان به نگاه تکبعدی مدیران به فرایندها و کارکردها اشاره کرد که مانعی برای تکامل محسوب میشود. روش: در این تحقیق جهت حل مسئله پیچیده تکامل قابلیته چکیده کاملهدف: هدف از این مقاله چگونگی تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی در سازمانهای دولتی ایران است. از جمله مسائل این سازمانها میتوان به نگاه تکبعدی مدیران به فرایندها و کارکردها اشاره کرد که مانعی برای تکامل محسوب میشود. روش: در این تحقیق جهت حل مسئله پیچیده تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی از استراتژی هرمنوتیک انتقادی استفاده شده است؛ بر این اساس، ابتدا محورهای اصلی تفکر سیستمی بررسی گردیده، تفسیر و همفکری بین نظریهها ارائه شدهاند. سپس به بررسی ابعاد در پارادایم تفسیری پرداخته و گزارهها و امتزاج مفاهیم کلیدی بیان شدهاند. بر اساس روش تحقیق انتخابی جهت پاسخگوئی به پرسشهای متناسب با موضوع تکامل از نمونهگیری هدفمند و قضاوتی استفاده گردیده است. روش گردآوری دادهها کتابخانهای، جستجوهای اینترنتی و مراجعه به متون، اسناد و مدارک بوده، ابزار جمعآوری فیشبرداری است. یافتهها: قابلیتهای سرمایه انسانی در رویکرد سلسلهمراتب پدیدههای این ماتریس از ساده تا پیچیده طوری تکامل مییابند که سطح پیچیدهتر شامل قابلیتهای سطوح سادهتر است. مدل تکامل قابلیتهای سرمایه انسانی، سیستمی شامل اجزاء ساختار سازمانهای دولتی، فرایندهای مدیریت منابع انسانی و کارکردهای سرمایه انسانی است که جهت خلق ارزش مشترک و منفعت عامه در محیط اسلامی-ایرانی به صورت کلنگر، همافزا و چرخهای در ارتباط هستند. نتایج این نحقیق با ترکیب ابعاد، منظرها و سطوح چندلایه ارائه شدهاند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - بازطراحی ارزشیابی و اثربخشی در نظام آموزش و توسعه بانک¬های خصوصی: پیشنهاد یک الگوی یکپارچه
دکتر علی دانا محمدرضا نیلی احمدآبادی خدیجه علی آبادی علی دلاور محمدعلی دهقان دهنویپژوهش حاضر با هدف بررسی نظام ارزشیابی و اثربخشی موجود در بانک¬های خصوصی به منظور تدوین الگوی یکپارچه ارزشیابی و اثربخشی آموزشی در بانک¬های خصوصی انجام پذیرفت. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده¬ها آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتو چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی نظام ارزشیابی و اثربخشی موجود در بانک¬های خصوصی به منظور تدوین الگوی یکپارچه ارزشیابی و اثربخشی آموزشی در بانک¬های خصوصی انجام پذیرفت. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده¬ها آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی از طرح پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان و مدیران واحد آموزش و توسعه بانک¬های خصوصی و متخصصان آموزش و توسعه بودند که به دو صورت غیرتصادفی از نوع هدفمند و تصادفی از نوع ساده به اقتضای پژوهش، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده¬ها از مصاحبه نیمه¬ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی و پایایی ابزارهای مورد استفاده در پژوهش مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده¬های بدست آمده از روش تحلیل محتوای کیفی به روش گرانهیم و لاندمن و آزمون T تک نمونه¬ای استفاده شد. یافته¬ها نشان داد که نظام ارزشیابی و اثربخشی موجود در بانک¬های خصوصی از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و به صورت منسجم، سازمان¬یافته و یکپارچه انجام نمی شود. همچنین یافته ها نشان داد می¬توان مولفه¬های الگوی یکپارچه ارزشیابی و اثربخشی آموزش و توسعه را در 8 طبقه اصلی طبقه بندی کرد. و در نهایت نتایج نشان داد که الگوی پیشنهادی از منظر متخصصان از اعتبار لازم برخوردار است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - عوامل حیاتی اثرگذار برگزینش سرمایههای انسانی سازگار با انقلاب صنعتی نسل چهارم با استفاده از روش DEMATEL فازی
محمدامین آئینیپژوهش حاضر هدفی سه وجهی دارد که عبارتاند از: اول، شناسایی معیارهای جدید برای انتخاب کارکنان در محیط صنعتی نسل چهارم. دوم؛ اولویتبندی و مشخص کردن روابط علی بین این معیارها. سوم، کمک به ادبیات مدیریت عملیات با تمرکز بر روند استخدام و حمایت از فعالیتهای منابع انسانی با چکیده کاملپژوهش حاضر هدفی سه وجهی دارد که عبارتاند از: اول، شناسایی معیارهای جدید برای انتخاب کارکنان در محیط صنعتی نسل چهارم. دوم؛ اولویتبندی و مشخص کردن روابط علی بین این معیارها. سوم، کمک به ادبیات مدیریت عملیات با تمرکز بر روند استخدام و حمایت از فعالیتهای منابع انسانی با توجه به معیارهای مرتبط با صنعت نسل چهارم. نوع پژوهش حاضر، كاربردی و ازنظر روش تحقیق توصیفی- علی و در شرکتهای دانشبنیان با تکنولوژی پیشرفته انجامشده است. جامعه آماری شامل 5 نفر از کارشناسان شرکتهای مربوطه بوده که مسئولیت انجام تحول در جهت سازگاری با انقلاب صنعتی نسل چهارم را در شرکت خود بر عهده داشتند. جهت اجرای تحقیق از رویکرد DEMATEL فازی استفادهشده است. بر اساس یافته¬ها، یازده عامل حیاتی اثرگذار جهت انتخاب نیروی کار در محیط صنعتی نسل چهارم شناسایی شد که مهمترین آنها به ترتیب اولویت شامل؛ توانايي برخورد با پیچیدگی و حل مسئله، تفکر در مورد فرآیندهای همپوشان و انعطافپذیری برای انطباق با نقشها و محیط کاری جدید میباشند. علاوه براین، نتایج حاکی از وجود عوامل علی، به ترتیب نزولی شامل: دانش فناوری اطلاعات و تولید فنآوری، آگاهی از امنیت فناوری اطلاعات و حفاظت از اطلاعات، توانایی برطرف نمودن بحرانهای کاری و چگونگی ترکیب دانش مربوطه و استفاده از آن در یک شغل یا فرآیند خاص میباشند. عوامل نتیجه نیز شامل؛ انعطافپذیری برای انطباق با نقشها و محیط کاری جدید، تحلیلگری و مهارت ادراک بالا، توانایی برقراری ارتباط با واسطههای جدید، توانایی برخورد با پیچیدگی و حل مسئله، تفکر در مورد فرآیندهای همپوشان، یادگیری و همکاری مداوم بینرشتهای و اعتماد به فنآوریهای جدید و آمادگی تغییر می¬باشند. پرونده مقاله